Se her vores fantastiske personale.
Lovmæssigt er det besluttet, at der på alle undervisningsinstitutioner skal udarbejdes en plan for et godt undervisningsmiljø for eleverne.
Undervisningsmiljøplan:
Formål.
Organisering og medindflydelse
Skolen bygger på en demokratisk samværsform, hvor eleverne har gode muligheder for at komme til orde.
Elevernes medindflydelse.
I arbejdet med at forberede eleverne til at være medborgere i et demokratisk samfund og for at styrke og formalisere elevernes medindflydelse har skolen oprettet et elevråd.
Elevrådet arbejder på at gøre skolen til et endnu bedre sted at være og har fokus på blandt andet frikvartersaktiviteter, skolearrangementer, indretning af legearealer, trivsel og social adfærd.
Skole-hjem samarbejde.
Skole-hjem samarbejdet indgår som et vigtigt element i skolens arbejde med undervisningsmiljøet. Med kontaktlæreren som central person er der en tæt kontakt til hjemmene.
Det er skolens kultur, at der er en åben og konstruktiv dialog mellem skole og hjem, der rettes henvendelse til og fra hjemmet, hvis der er anledning til spørgsmål eller opklarende samtaler, og skolen forventer, at forældre henvender sig med spørgsmål om elevens faglige, sociale og generelle trivsel.
Skolen har skole-hjem samtaler 1-2 gange om året, som afholdes på skolen. Derudover afholdes forældremøder samt elevsamtaler, hvor der er afsat tid til opmærksomhed på det enkelte barns trivsel. Efter behov afholdes ekstra klasse- og forældremøder.
I løbet af skoleåret er skolens undervisningsmiljø sat på som punkt på lærermøderne, der gøres status med reference til elevernes ytringer og personalets erfaring omkring aktuelle tiltag. Indsatsområder prioriteres og planlægges med baggrund i såvel det psykiske, fysiske og æstetiske miljø.
Skolens handleplan.
Det psykiske undervisningsmiljø
For at skabe et godt undervisningsmiljø er det vigtigt, at skolen som helhed er entydig og tydelig i at fastsætte normer og værdier for elevernes adfærd og omgangsformer.
Vi har en anerkendende tilgang til eleverne og har bevidst fokus på elevernes positive egenskaber såvel fagligt som socialt.
Holdenes sammensætning, samspillet mellem eleverne indbyrdes og forholdet til de voksne spiller en central rolle for, hvordan eleverne oplever undervisningsmiljøet. Kontaktlæreren har både overfor klassen og den enkelte elev en særlig ansvarsfuld rolle.
På Lørslev Friskole har vi ikke et firkantet regelsæt for orden med forbud og formaninger. Sådanne regler skal nemlig nøje og præcist håndhæves for at virke og kan nemt give en stemning, vi ikke ønsker.
Varierende samværsformer er en del af skolens hverdag med henblik på at fremmes skolens psykiske undervisningsmiljø og styrke elevernes sociale relationer.
Samvær for hele skolen,
Det fysiske undervisningsmiljø.
Overordnet set har vi fine og lyse lokaler. Vi har i 2022 renoveret vores klassegang, som nu fremstår lys og flot. Der er isat nye lydisolerende døre til alle klasselokaler og nye vaske er opsat med nye berøringsfri vandhaner, godt for hygiejnen. Udover klasselokaler råder skolen over faglokaler til musik og kreativ, et bibliotek, en aula, gymnastiksal med omklædnings- og badefaciliteter. I faget hjemkundskab bruger vi børnehavens køkken.
I foråret 2023 stod vores helt nye og moderne naturfagslokale færdigt. Vi kan nu have al vores naturfagsundervisning samt prøver på skolen.
Indeklimaet:
Det æstetiske undervisningsmiljø.
I forbindelse med udsmykningen af skolens fællesarealer og gange er der en fin blanding af professionel kunst og elevarbejder, hvoraf en del er af permanent karakter.
På udendørs arealer indgår grønne områder med træer, buske og blomster.
Eleverne har medansvar for indretning og orden i eget klasselokale. I klassen rydder alle op efter sig selv, inden de går hjem.
Klassens dukse har til opgave at holde klasselokalet pænt, tørre borde, tømme skraldespande, feje, lufte ud, slukke lys osv., endvidere inddrages eleverne i at medvirke til at holde orden på fællesarealerne inde og ude.
Aktuelle tiltag.
Lørslev Friskole blev bygget tilbage i 1956 og ombygget/renoveret løbende. Dog bærer skolen præg af dens alder og manglende renovering i årene op til 2011, hvor friskolen overtog bygningerne.
Vi er altid i gang med en løbende renovering, det seneste tiltag er optimering af lysforholdene i skolegården, som i vinterens mørke skaber tryghed.
Vi har netop fået nye arbejdspladser på klassegangen, og vi arbejder på et lounge/arbejdsområde i aulaen.
På baggrund af trivselsmålingen, lavet i januar 2023, er vi fortsat nysgerrige og opmærksomme på følgende:
Opdateret marts 2024